Je podepsána Smlouva o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování dle § 65 Školského zákona č. 561/2004 Sb., podle § 65 odst. 2 a 3, ve znění pozdějších předpisů, a § 12 a § 13 Vyhlášky č. 13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů?

Obsahuje smlouva přílohy, které specifikují podmínky učení se na pracovišti (např. Plán spolupráce nebo Dodatek ke smlouvě, které specifikují počty žáků, ročníky, místo konání, časový harmonogram a obsah praktického vyučování, pravidla pro odměňování žáků)?

Absolvuje každý žák školení o BOZP a PO před vstupem na každé pracoviště zaměstnavatele?

Absolvoval žák před nástupem na praktické vyučování zdravotní prohlídku? Vydal lékařský posudek poskytovatel pracovně lékařských služeb osoby, u které se praktické vyučování uskutečňuje (pracoviště právnických nebo fyzických osob)?

1.5 Zná a respektuje zástupce školy a zástupce pracoviště zaměstnavatele zákoníkem práce stanovenou pracovní dobu pro mladistvé (§ 79a) a pracovní podmínky mladistvých zaměstnanců (§245-247)?

Je vyřešena odpovědnost za škodu, kterou žák způsobí na pracovišti zaměstnavatele, i za škodu, která je způsobena žákovi (pojištění), viz § 391 Zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů?

Je vyplácena žákům odměna za produktivní činnost?

Umožňuje vybavení pracoviště zaměstnavatele realizovat definované cíle a obsah praktického vyučování?

Jsou zajištěny osobní ochranné pracovní pomůcky, včetně pracovního oděvu, obuvi a dalšího nezbytného vybavení (pracovních pomůcek) pro všechny žáky?

Je vedena evidence docházky žáků na pracoviště?

Je na pracovišti vytvořeno dostatečné zázemí pro žáky (hygiena a stravování) v souladu s normami platnými pro daný typ pracoviště zaměstnavatelů?

Je určen jeden, případně více pracovníků školy (učitel OV, koordinátor spolupráce, kariérový poradce atd.), který komunikuje se zástupcem zaměstnavatele? Vykonává tento pověřený pracovník(ci) pravidelné návštěvy pracovišť zaměstnavatelů? Monitoruje(í) výsledky učení se žáků na pracovištích zaměstnavatelů a vyhodnocuje(í) kvalitu praktického vyučování?

Je na pracovišti zaměstnavatele vytvořena pozice instruktora praktického vyučování, který současně vede max. 6 žáků?

Splňují instruktoři praktického vyučování kvalifikační požadavky, nároky na odbornou způsobilost, a mají alespoň tři roky praxe v oboru?

Jsou instruktoři praktického vyučování proškoleni alespoň jedním z následujících způsobů: - absolvovali kurz připravený spolupracující školou, interním firemním lektorem, nebo jinou organizací či institucí? - získali osvědčení o profesní kvalifikaci Instruktor praktické výuky u zaměstnavatele (u autorizované osoby poskytující PK NSK Instruktor praktické výuky u zaměstnavatele)?

. Jsou instruktoři praktického vyučování proškolení v těchto oblastech: - základní principy, zásady a způsoby pedagogické práce s žáky (včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami)? - předpisy BOZP, PO a Vyhláška č. 180/2015 Sb. (vyhláška o zakázaných pracích a pracovištích)? - cíli, obsahem a způsoby realizace praktického vyučování podle oboru vzdělání a ročníku studia žáků? - cíli a obsahem rámcových vzdělávacích programů relevantních oborů vzdělání, cíli a obsahem školních vzdělávacích programů včetně organizace výuky ze spolupracující školy.

Je mezi školou a zástupcem zaměstnavatele shoda na konkrétním cíli, obsahu a rozsahu praktického vyučování, které probíhá na pracovišti zaměstnavatelů?

Formuluje škola konkrétní výsledky učení, které si má žák osvojit podle příslušného školního vzdělávacího programu (individuálního vzdělávacího plánu) a ročníku studia na pracovišti zaměstnavatelů? Je mezi školou a pracovištěm zaměstnavatelů shoda nad těmito výsledky učení?

Má škola/zástupce školy k dispozici relevantní dokumenty firmy, kde je popisována spolupráce se školou a její význam (benefity), jak je praktické vyučování implementováno do života (kultury) firmy?

Stvrzuje pracoviště zaměstnavatelů, že bude žáky systematicky podporovat v dosahování výsledků učení, které odpovídají personálním kapacitám a vybavení pracoviště zaměstnavatelů, kde praktické vyučování probíhá?

4.5. Je seznámen zástupce pracoviště zaměstnavatele s podmínkami praktického vyučování, které jsou uvedeny v ŠVP a dalších dokumentech školy? Má k dispozici relevantní části aktuálního školního vzdělávacího programu (učební plán, profil absolventa), tematický plán odborného výcviku/odborné praxe, případně vzdělávací modul/y?

Je domluven způsob ověřování výsledků učení, hodnocení, popřípadě klasifikace, žáků instruktorem praktického vyučování?

Je každý žák seznámen před nástupem na pracoviště zaměstnavatele s tím, co se má naučit, které činnosti bude na pracovišti vykonávat, a jak bude hodnocen?

Má pracoviště zaměstnavatele důkazy o tom, že jsou žáci dostatečně teoreticky vybaveni pro učení se na pracovišti zaměstnavatelů?

Zjišťuje škola, zda žáci dosáhli výsledků učení, na kterých se dohodla s pracovištěm zaměstnavatele?

Zjišťuje se u žáků posun v rozvoji klíčových kompetencí uvedených v RVP a v ŠVP?

Dělá škola a zástupce zaměstnavatele vše pro to / podporují, aby žáci měli pozitivní vztah k oboru vzdělání, ve kterém se učí/který studují?

Dělá škola a zástupce zaměstnavatele vše pro to / podporují, aby žáci měli pozitivní vztah k pracovišti zaměstnavatele, kde probíhá jejich praktické vyučování?

Dělá škola a zástupce zaměstnavatele vše pro to / podporují, aby žáci rozvíjeli své odborné kompetence: • učením se v nových a neobvyklých situacích, které se na pracovišti zaměstnavatelů objevily/byly zinscenovány v rámci jejich pracovní doby? • učením se ve standardních až rutinních situacích, které se běžně objevují na pracovištích zaměstnavatelů? • učením se v situacích, které pracoviště zaměstnavatele cíleně vytváří za účelem inovace nebo svého organizačního rozvoje?

Vede se dokumentace o procesu osvojování/získávání výsledků učení se u jednotlivých žáků?

Získává žák záznam o absolvovaném praktickém vyučování, ve kterém je uveden přehled dosažených výsledků učení a posun v rozvoji klíčových kompetencí?

Je při realizaci praktického vyučování na školním pracovišti respektován Školský zákon a Vyhláška č. 13/2005 Sb.?

Prostory, kde probíhá odborný výcvik/odborná praxe, odpovídají požadavkům Vyhlášky č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů?

Je na školním pracovišti vytvořeno dostatečné zázemí pro žáky/studenty (hygiena a stravování) v souladu s normami platnými pro daný typ pracoviště?

Je na školním pracovišti, kde probíhá praktické vyučování, dodržován zákon o ochraně veřejného zdraví, zákoník práce, vyhláška o seznamu nebezpečných chemických látek, vyhláška, která stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, a nařízení vlády, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci?

Absolvoval žák zdravotní prohlídku před nástupem na praktické vyučování (není-li prohlídka součástí přijímacího řízení na obor vzdělání)?

Je zajištěno proškolení žáků o BOZP a PO před vstupem na každé školní pracoviště? Jsou v zápisníku BOZP záznamy pravidelně aktualizovány?

Je žákům vyplácena odměna za produktivní činnost?

Umožňuje vybavení školního pracoviště realizovat definovaný cíl a obsah praktického vyučování? Vychází tyto cíle a obsah ze školního vzdělávacího programu? Směřují cíle a obsah praktického vyučování realizované na školním pracovišti k přípravě žáků na závěrečnou zkoušku podle jednotného zadání (u oborů středního odborného vzdělávání s výučním listem), nebo k přípravě na profilovou část maturitní zkoušky (u oborů středního odborného vzdělávání s maturitní zkouškou)?

Je vybavení školní pracoviště pravidelně (dle možností a potřeb) modernizováno?

Je zpracován řád školního pracoviště/ provozovny/ odborné učebny, který je viditelně vyvěšen?

Jsou žáci seznámeni s řádem školního pracoviště?

Jsou zajištěny osobní ochranné pracovní pomůcky, včetně pracovního oděvu, obuvi a dalšího nezbytného vybavení pro všechny žáky?

Je vyřešena odpovědnost za škodu způsobenou žákem i za škodu, která je způsobena žákovi. Mají žáci platné úrazové pojištění?

Je každý úraz nahlášen učiteli odborného výcviku/praktického vyučování a zapsán do knihy úrazů? Je žák adekvátně ošetřen?

Je vedena evidence docházky žáků na pracoviště? Je žák seznámen s podmínkami a následky, která má nadměrná absence při praktickém vyučování?

Je na školním pracovišti pravidelně prováděna kontrola stavu ochranných prostředků pro žáky? Je kontrolováno jejich využívání při praktickém vyučování?

Má učitel odborného výcviku/ učitel praktického vyučování odpovídající odborné i pedagogické vzdělání dle Zákona č. 563/2004 Sb., § 9, odst. 5?

Rozvíjí učitel odborného výcviku/ učitel praktického vyučování své odborné i pedagogické znalosti a dovednosti formou dalšího vzdělávání (akreditovaného i neakreditovaného) v souladu s plánem DVPP?

Vede učitel odborného výcviku/ učitel praktického vyučování maximálně povolený počet žáků současně v závislosti na typu oboru vzdělání a ročníku?

Podílejí se na výuce praktického vyučování na školních pracovištích i odborníci z praxe nebo zástupci zaměstnavatelů, kteří se školou spolupracují (z ČR i ze zahraničí)?

Promítá učitel odborného výcviku/ praktického vyučování do výuky praktického vyučování soudobé trendy a novinky z pedagogiky i ze svého oboru?

Získává učitel odborného výcviku/ praktického vyučování pravidelně zpětnou vazbu od žáků o míře pochopení učiva a jeho využití v praxi?

Vede učitel výuku při praktickém vyučování tak, aby umožnil zažít úspěch každému žákovi, tj. i žákům s diagnostikovanými specifickými vzdělávacími potřebami, žákům ze znevýhodněného prostředí, nadaným?

Absolvuje učitel odborného výcviku/ praktického vyučování v pravidelném intervalu stáž u zaměstnavatele (v ČR nebo v zahraničí)?

Sdílí učitelé po návratu ze stáže u zaměstnavatele nově získané poznatky a dovednosti o technologických postupech, materiálech, … s ostatními učiteli a žáky?

Je v ŠVP popsáno pojetí předmětu Odborný výcvik/ Odborná praxe (cíl, učivo, výukové strategie/ formy výuky, aplikace průřezových témat atd.)? Je popis pravidelně aktualizován ve spolupráci se sociálními partnery školy a inovován v závislosti na vývoji v oboru?

Definuje škola konkrétní výsledky učení), které si má žák podle příslušného ŠVP na školním pracovišti/ v odborné učebně osvojit? Je zpracován tematický plán pro jednotlivé ročníky?

Podílí se učitel odborného výcviku/odborné praxe na definování a uznávání výsledků učení, které žáci získávají v průběhu zahraniční stáže?

Jsou při výuce a hodnocení žáků na školním pracovišti/odborných učebnách respektována ustanovení školního a klasifikačního řádu, se kterými jsou žáci prokazatelně seznámeni?

Je každý žák seznámen s tím, které činnosti bude na školním pracovišti vykonávat?

Jsou požadavky kladené na žáky přiměřené schopnostem a dovednostem žáka (=individualizované)?

Jsou podporovány při výuce předmětu Odborný výcvik/ Odborná praxe mezipředmětové vztahy?

Aplikují žáci poznatky z teoretické výuky při praktickém vyučování?

Je zpětná vazba ze strany učitele poskytována v průběhu i na konci výuky? Je zpětná vazba konkrétní a pro žáky motivující?

V případě, že žák pracuje na zakázkách pro zaměstnavatele, získává záznam/doklad/referenci, ve kterém je uveden popis činností žáka a přehled osvojených výsledků učení?

Je realizace praktického vyučování pravidelně vyhodnocována na základě údajů od učitelů odborného výcviku/odborné praxe, žáků, zástupce ředitele pro praktické vyučování i zástupců zaměstnavatelů žáků, kteří se školou spolupracují? Jsou přijímána opatření, která směřují k dalšímu zkvalitňování praktického vyučování na školním pracovišti?

Probíhají vzájemné hospitace učitelů odborného výcviku/odborné praxe a učitelů odborných teoretických předmětů (případně jejich tandemová výuka) v pravidelných intervalech?

Probíhají v pravidelném intervalu hospitace výuky na školním pracovišti ze strany vedoucího učitele odborného výcviku/zástupce ředitele pro praktické vyučování? Jsou po hospitacích formulována opatření pro zkvalitnění výuky na školním pracovišti?

Zjišťuje škola, zda žáci dosáhli výsledků učení, které má rozvíjet školní pracoviště?

Zjišťuje se u žáků patrný posun v rozvoji klíčových kompetencí uvedených v RVP/ŠVP?

Jsou znalosti, dovednosti a kompetence žáků plánovány s ohledem na relevantní standardy v Národní soustavě kvalifikací?

Dělá škola vše pro to / podporuje, aby žáci měli pozitivní vztah k oboru vzdělání, ve kterém se učí/který studují?

Dělá škola vše pro to / podporuje, aby žáci měli pozitivní vztah ke školnímu pracovišti, kde probíhá jejich praktické vyučování?

Dělá škola vše pro to / podporuje, aby žáci rozvíjeli své odborné kompetence: • učením se v nových a neobvyklých situacích, které se na školním pracovišti objevily/byly zinscenovány v rámci jejich pracovní doby? • učením se ve standardních až rutinních situacích, které se běžně objevují na školním pracovišti? • učením se v situacích, které školní pracoviště cíleně vytváří za účelem inovace nebo svého organizačního rozvoje?

Jsou žáci na školním pracovišti vedeni k: • profesionalitě? • pečlivosti? • přesnosti? • zodpovědnosti? • týmové spolupráci? • komunikaci? • tvořivosti? • k relevantním pracovním návykům?

Vede se dokumentace o procesu osvojování/získávání výsledků učení se a posunu v rozvoji klíčových kompetencí u jednotlivých žáků?

Získává žák záznam o absolvovaném praktickém vyučování, ve kterém je uveden přehled dosažených výsledků učení?

Vede si žák dokumentaci o dosažených výsledcích učení a posunu v rozvoji klíčových kompetencí (např. v podobě portfolia, deníku praxe)?